Techniek voor meisjes? Het ICT rollenspel!

‘EQIP Consultancy’ timmert sinds 2,5 jaar aan de weg met [CTRL]-A, het ICT Rollenspel voor basis- en middelbare school leerlingen vanaf 10 jaar. Middels dit rollenspel gaan teams van 8 kinderen een ICT product ontwerpen, bouwen, verkopen en beveiligen. Zo maken zij kennis met techniek en de carrièremogelijkheden in de ICT-sector en het werken in een gesimuleerd ICT project. Oprichter Vanessa Engelhart is IT Manager en ITIL/LEAN Consultant. Als vrouwelijk rolmodel staat zij regelmatig voor de klas om leerlingen op deze speelse wijze te interesseren voor techniek en ICT.

Weinig kennis bij scholen

Keer op keer krijgt Vanessa van docenten en decanen te horen dat het zo lastig is om leerlingen -vooral meisjes- te interesseren voor techniek en ICT. Zij constateert dat bij veel scholen onvoldoende kennis over carrière perspectieven in techniek en ICT aanwezig is. Ook de kennis over de manier je leerlingen kunt bewegen een technische richting te kiezen ontbreekt. Vanuit haar passie voor haar vak en haar drive om kinderen mee te nemen in de fascinerende wereld van techniek en ICT heeft zij het ICT-rollenspel [CTRL]-A ontwikkeld.

Gemeente Pijnacker

Op 12 oktober 2016 toog Vanessa met haar ‘spelkoffer’ met daarin het ICT-spel naar de gemeente Pijnacker. Daar verzorgde zij met 16 VMBO leerlingen haar spel workshop. Met als resultaat dat kinderen niet naar huis wilden, maar liever op school bleven om nog even door te spelen… Vragen als “Waar kunnen we dit kopen?” en opmerkingen als “Ik dacht dat techniek meer voor jongens was, maar dit is ook heel cool voor ons meisjes”, waren voor docenten, de gemeente en overige aanwezigen veelzeggend. Vannessa stelde bij het begin en het einde van het spel dezelfde vraag: ” Wie zou er iets met ICT/techniek willen doen?” Opvallend was dat bij aanvang slechts 1 van de 16 kinderen een vinger opstak en na het spelen van het spel maar liefst 11.

Hoe werkt het spel?

Het spel wordt gespeeld met maximaal vier teams van acht spelers. Aan de hand van vier kaarten krijgt elk team een opdracht voor het bouwen van een specifiek ICT-product voor een bepaalde doelgroep, in een bepaalde tijd en voor een vastgesteld budget. De winnaar is het team dat door het aankopen van de juiste product onderdelen zoveel mogelijk klanten bereikt.

De doelstellingen van het spel zijn:

  1. jongeren op een interactieve wijze kennis te laten maken met het ontwikkelen van een technisch product of dienst, de rollen en functies die er bestaan binnen de techniek en het maatschappelijk belang van ICT in onze samenleving
  2. leerlingen te enthousiasmeren voor een studie en carrière in de techniek, met name ook meisjes;
  3. kinderen leren dat coöperatie nodig is om gezamenlijk een product tot stand te kunnen brengen en verkopen.

Eén spelronde neemt ongeveer een uur in beslag. Het spel wordt geleverd in een spelkoffer. Een gastles ter voor- en nabespreking van het spel is bij de prijs inbegrepen.

Geïnteresseerd?

Werk jij bij een gemeente, school of aanverwante organisatie en ben je geïnteresseerd in [CTRL]-A? Kijk dan op de site. Direct mailen kan ook, of bel naar 06-81188668. Vanessa en/of haar collega van EQIP Consultancy staan je graag te woord!